tisdag 23 februari 2016

De stora livsbesluten

Idag kan jag säga att jag lever min dröm. Jag gör exakt det jag vill göra. Det är med lätta steg jag går till mitt jobb och med glädje jag går hem igen. Men så har det inte alltid varit. Under väldigt många år existerade jag bara. Jobbade jobbet, gick trött hem, vaknade trött.

Jag jobbade väldigt många år inom vården, äldreomsorgen närmare bestämt, innan jag till slut tog mod till mej och beslöt att göra något av mitt liv. Inget ont om äldreomsorgen! Där jobbar så många vardagshjältar som ger sitt allt! Jag ångrar inte heller en enda dag av de åren jag jobbade med det. Så mycket kunskap jag fått, så många människoöden och så många fina vänner. Men om man i sitt hjärta vet att man är på fel plats, om man vet att man måste få skapa, då blir man till slut sjuk i själen om man inte får göra det.
Det tog mej så många år innan jag till slut vågade ta steget bort från det trygga, invanda, ut i det okända. Men jag ångrar det inte, att ta beslutet att utbilda mig till trädgårdsmästare är ett av de bästa beslut jag någonsin tagit.

Det som gjorde att jag till slut tog steget var att min far dog, och innan honom flera andra av mina närmaste familjemedlemmar. Det tar på krafterna att genomgå så stor sorg. Jag insåg att livet är här och nu, och det kan ta slut när som helst. Det kan låta klyschigt men när man ställs inför sjukdomar och död på riktigt nära håll så förändras man som människa. Man är inte längre den samma som man var innan. Man prioriterar andra saker än förr.

Så idag är jag till freds på ett helt annat sätt än förr. Naturligtvis har jag bättre och sämre dagar nu också, jag är också ibland trött och grinig som alla andra, men jag är till freds med livet. Jag lever på en plats som är mitt paradis tillsammans med de människor jag älskar mest, min man och mina barn. Och jag har ändå  många älskade familjemedlemmar kvar. Jag har den stora förmånen att få ha många djur och jag får ha en stor trädgård att arbeta mig svettig i. Det är livskvalitet för mej.

Så har jag numera ett jobb där jag får utlopp för min kreativitet. Jag får jobba med både blommor och trädgård men även med inredning som också ligger mitt hjärta nära. Jag får blogga och fotografera i jobbet, det är i mina ögon en superkombination. Det var nog jobb-bloggen som gjorde att jag kom mej för att börja blogga själv också.
 
Jag har insett längs vägen att det inte lönar sig att tänka negativt, hur negativt livet än må te sig. Nu för tiden då jag stöter på hinder och problem så försöker jag fokusera på hur det går att lösa och inte tycka att det är orättvist att det händer mej. Hinder och problem i livet, det stöter alla människor på, det är hur man hanterar problemen som är själva grejen.
 
Vill citera en "idol" Jack Sparrow; "The problem is not the problem, your attitude about the problem is the problem"
 
 


Ha en fantastisk dag kära ni!
Ljus och kärlek

Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar