onsdag 27 april 2016

En idol var i stan

Jag var inte ensam om att få se en idol igår kväll. Vi var ganska många kvinnor, och någon enstaka man, som satt bänkade i auditoriet på Academill i Vasa i går. Varför gjorde vi det då? Jo, för att Underbara Clara var i stan! Vet ni vem underbara Clara är? Inte?
Hon heter Clara Lidström och är en mycket välkänd rikssvensk livsstilsbloggare. Hennes blogg heter UnderbaraClara och den finns numera på amelia.se. Hon bloggar om bullbak, småbarnsliv, odling, att göra egen korv och sånt där. Hon är jättesvensk och jättepräktig och hon har hur många läsare som helst. Hennes blogg har jag följt under många år. Inte slaviskt, men sporadiskt.
Hon föreläste, tillsammans med Annakarin Nyberg, om digitalt entreprenörskap. Annakarin är lärare och forskare på Umeå universitet och har bl.a. skrivit boken "digitalt entreprenörskap".
 
Det var en humoristisk duo som äntrade scenen. En stor dos humor och en stor dos självironi, men också ett stort allvar. Budskapet var tydligt! Kvinnor kan, så in i vassen!
 
Bloggande väcker en hel del känslor hos folk. Många positiva känslor, men uppenbarligen blir också en hel del provocerade av det.
 
För saken är den att denna underbara Clara tjänar en sjuhelsikes massa pengar på sitt bloggande. På sina bilder om bullabak och småbarn. Det väcker irritation tydligen. För att tjäna pengar måste man tydligen vara kostymklädd, jätteseriös, helst man och akademiskt utbildad. Nu är ju Clara allt annat än det och ändå är hon en framgångsrik karriärskvinna. Av kommentarerna på bloggen att döma så får hon ta en hel del skit för sin framgång. Jag har svårt att förstå det där, om man stör sig på någon kan man ju bara låta bli att läsa. Att folk bara orkar.
 
Nu är ju jag en riktigt färsking när det gäller bloggande, någon inkomst på mitt bloggande ligger väl inte runt hörnet så att säga. Och inte har jag väl lyckats uppröra någon så värst än heller, men inspirerad till att fortsätta skriva och utvecklas det blev jag sannerligen.
 
En riktig vitaminkick var de här två kvinnorna.


Tusen tack för det, Vasabladet!
 
Ha en prima kväll!
 
Lena

1 kommentar:

  1. Roligt att läsa ditt inlägg och kul att du gillade föreläsningen! :-)

    SvaraRadera