måndag 10 oktober 2016

Den bästa hudoljan har du i köket!

Nu ska ni få ett recept igen, eller kanske bara ett tips, det är så enkelt så det behövs inget recept.
 
Det är nämligen så här,  att jag inte på åtminstone 4 år har använt någon form av bodylotion eller handkräm.
Jag gick en kurs i naturkosmetik då och efter det beslöt jag mej för att sluta använda handkrämer.  Alla krämer innehåller så himla mycket skräp så man vill inte ens veta vad allt är. Jag ska inte gå in på några redovisningar på vad alla tillsatsämnen i krämerna är men en sak kan jag säga och det är att du och din hud behöver det inte!
 
Det jag använder är olivolja. That's it. Olivolja till händerna och olivolja till kroppen. MEN det som är det roliga i kråksången är att jag sedan jag slutade använda hudkrämer och övergick till olivoljan behöver jag nästan aldrig smörja in mej. Man kan såklart också använda rybsolja, det funkar lika bra. Ekologisk kallpressad oliv- eller rybsolja skulle jag rekommendera.  
 
Vintertid brukade mina händer bestå av blödande sprickor, så torra brukade de vara. Nu för tiden existerar inget sådant. Mina händer är helt ok året om.
 
Ibland får jag förstås sjuka händer p.g.a. arbetet med blommorna (rostaggar t.ex.) men det är en annan sak. Då använder jag hemmagjord bivax salva, men den tar vi en annan gång.
 
 
Om man inte gillar doften på olivolja kan man droppa i några droppar eterisk olja, exempelvis lavendel eller eucalyptus eller vad man nu gillar. Dock ska man hålla sig till äkta eteriska oljor. Det finns också en del syntetiska dofter på marknaden och de är inte att föredra!
 
Prova gärna att använda olivolja eller rybsolja istället för krämer ett tag och se om det funkar för er också. Om man tycker att oljan inte sugs in i huden utan det blir kladdigt kan man ta några droppar vatten med när man smörjer så sugs det in bättre. Man behöver inte använda så många droppar av oljan heller, tar man för mycket blir det bara kladdigt.
 
Lycka till!
Lena

3 kommentarer:

  1. Jag håller mig också från hudkrämer och det går så bra så när huden inte är vana att få dem. :) Men har du testat olivoljan i ansiktet nå? Eller har du nå bra recept på vad man kan använda i ansiktet när man har en känslig hud som lätt blir röd och irriterad

    SvaraRadera
  2. Jag håller mig också från hudkrämer och det går så bra så när huden inte är vana att få dem. :) Men har du testat olivoljan i ansiktet nå? Eller har du nå bra recept på vad man kan använda i ansiktet när man har en känslig hud som lätt blir röd och irriterad

    SvaraRadera
  3. Jo jag brukar nog använda den i ansiktet också. Det funkar nog bra. Jag brukar ta bort makeup runt ögonen med den också och då får den ju gärna lämna kvar över natten. Det är nog säkert väldigt individuellt hur man reagerar antar jag. Det lönar sig att prova. :)

    SvaraRadera