söndag 16 oktober 2016

När löven faller av


Jag vet inte hur det är med er men den här tiden på året är nog min absolut värsta tid. När löven fallit av och åkrarna är plogade och allt är bara fyra nyanser av brunt. Jag gillar inte läget, inte alls.
 
Hur gör ni för att hålla modet upp egentligen? Jag ser nog skönheten i naturen och omgivningen, nog gör jag det och jag fotar och har mej men det hjälps liksom inte. Höstmörkret tar kål på mej! Det är alldeles för få timmar som är ljusa nu och ännu värre blir det ju.
 
Som tur är finns julen som en ljusglimt i mörkret.  Jag märker själv att jag börjar tidigare och tidigare för varje år med att pocka fram ljus och slingor. Det har en del med jobbet att göra också. Julen är ju den absolut intensivaste tiden på hela året i blomsterbranschen. Det gör att jag nuförtiden pyntar innan den värsta ruschen sätter igång för sen orkar jag bara inte!
 
Men än är det länge innan man kan börja pynta och lägga upp belysning. Försöker hålla mej fram till lillajul åtminstone, annars tror folk att man är tokig. Å andra sidan har väl Halpa halli plockat upp julpynt ett bra tag redan så jag skulle ju inte vara först! Haha!
 
Nej men helt allvarligt, hur är det med er, lider ni av höstmörkret?
Jag tror nog att vi är rätt många som lider av det här och det är ganska jobbigt. Det är inget att bara nonchalera för man blir verkligen låg av mörkret. Det finns såklart fysiska förklaringar till varför man blir trött och hängig när det blir mörkt. Kroppens eget sömnhormon melatonin utsöndras när det blir mörkt, för det är meningen att man ska sova när det är mörkt. Så det är klart som fasen att man blir trött då när det är mörkt nästan dygnet runt.
 
Läste nånstans att man ska följa med naturens naturliga cykler och vila mera under höst och vinter precis som naturen och djuren gör. Det låter ju helt fantastiskt! Om bara vårt samhälle skulle acceptera det vore det ju enkelt.
 
Nåja, nu får det vara slut med gnällandet!
 
Ha det bäst!
lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar