tisdag 13 september 2016

En favorit i grönsakslandet

Jag har en ny kompis i grönsakslandet, den heter grönkål. Jag vet inte hur jag kunnat missa den super kålen. Det är nu anda året som jag odlar den och den levererar stort. Visserligen har jag fått plocka larver av den under sommaren, men det kan det vara värt för sjutton va god den är!  Man kan ju göra massor  med mums av den och supernyttig lär den vara!
 
Jag brukar oftast strimla den och steka i olja med salt och peppar. Lite blåmögelost på så blir det helt super! Det receptet har jag för övrigt fått av Hannah Hoijar  hannahhoijar.blogspot.com/ Jag var helt ointresserad av denna kål tills hon bjöd mej på den och nu är jag helt såld! Den stekta kålen passar perfekt som tillbehör till olika sorters kött. Sen kan man ju göra grönkålschips som faktiskt är jättegott! I soppor, bröd, smoothies kan man blanda grönkål, ja listan kan göras lång.


 
Grönkål kan man skörda riktigt länge. Ifjol skördade jag den sista kålen i mellandagarna mellan jul och nyår. Den smakar faktiskt ännu bättre när den varit med om nån frostknäpp.
Så jag rekommenderar varmt att ni provar på att odla grönkål nästa år.
 
Ha en fin dag!
Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar