torsdag 1 september 2016

Jag har hamnat i oregano-helvetet!

Nu överdriver hon ju inte så lite heller tänker ni nu. Men det gör jag inte. I alla fall inte när jag tänker på arbetet som ligger framför mej innan jag har rett upp det hela.
 
För några år sedan sådde jag oregano. De grodde väldigt bra och jag var lycklig!  I stor okunskap och odlarglädje planterade jag ut alla mina fina plantor i kryddrabatten. Första året var det ju frid och fröjd. Jag konstaterade att de små plantorna nog växt mera än jag trott men de blommade ju fint...
Nu har det då gått några år och nu ser det ut så här!



De små rackarna håller sig inte bara till rabatten naturligtvis utan växer mellan alla stenar, i grusgången samt i närliggande rabatter. Jag använder såklart en hel del av det i maten  men nu för tiden betraktar jag det mest som ett ogräs och river upp dem för glatta livet.
Så gott folk, om ni tänker så oregano, Origanum vulgare, eller kungsmynta om ni föredrar att kalla den det, då ska ni tänka er för innan ni planterar ut den! Plantera den inte i rabatten utan håll den i en egen kruka eller nånstans där den får sprida sig. Den sprider sig med frön mest så klipp bort blommorna innan de hinner sätta nya frön. Den är ju perenn och klarar vintrarna här alldeles utmärkt. När man ska torka dem bör man helst skörda innan de gått i blom för då är det mest smak i dem. 
Hur som helst så är det ju jättegott med färska örter i maten så av den anledningen kan det ju vara värt besväret.
 
Ha en bra dag!
 
Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar