söndag 4 september 2016

Häxblandningar

Jag har alltid haft nån märklig dragning till naturmedicin. Inte så att jag dissar skolmedicinen direkt men jag gillar tanken på att vi har ett apotek runt husknuten. Därför gör jag ibland egna "smörjor" för eget husbehov.
När jag var liten hade vi hemma i medicinskåpet något som hette "Rosmarin-liniment". Det var några starkdoftande droppar som var dunder att lägga på insektbett eller när man bränt sig på nässlor. De här dropparna blandades på Närpes apotek kommer jag ihåg. Jag vet inte om det går att få tag på dem längre, men jag tänkte att det ju kan gå att göra eget rosmarin liniment, eller i alla fall något liknande. Jag har en relativt stor rosmarin planta så det skadar inte att försöka.

 
 
Sen så brukar jag alltid använda groblad när jag själv eller barnen bränt sig på nässlor, fått nåt insektbett eller litet sår. Det är ju helt makalöst vilket litet underblad det är! Jag råkade se ett recept på groblads tinktur när jag scrollade i fb flödet för ett tag sedan. Det kan ha varit från Strömsö om jag inte minns helt fel. Nu råkar det sej så att jag har gott om groblad i trädgården också så vad är väl  då mera lämpligt än att jag försöker göra grobladstinktur också!
 
Det jag gjort så här långt är att jag har  tvättat och hackat rosmarin och groblad. Sedan har jag lagt hacket i två olika glasburkar och hällt ren 40% alkohol på. Detta ska dra i en månad och sedan ska blandningen silas och hällas på flaska. Detta lär ska stå sig hur länge som helst. Det går att lägga på små sår och insektbett o.s.v.
 
 

 
Så nu får ni vänta en månad så ska vi se vad det blev av det hela.
 

 
Kram
 
Lena
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar